Vitamine D: het zonnetje in huis

Vitamine D: het zonnetje in huis

4 januari 2018 Ilse Siewers
Mijn eerste Blog voor Natuurlijk aan Tafel. Het is hartje winter met een waterig zonnetje. Geen beter moment voor een Blog over Vitamine D die wordt aangemaakt in onze huid onder invloed van zonlicht. In de winter komen we in Noord-Europa zonlicht en dus vitamine D te kort. Lees gauw verder wat je hieraan kunt doen!

Waar hebben we Vitamine D eigenlijk voor nodig?

Vitamine D helpt bij de opname van calcium en fosfor en legt deze vast in ons skelet en gebit. Zo krijgen we stevige botten en tanden. Heel belangrijk dus voor zwangere vrouwen waarbij het skelet van de baby nog wordt gevormd, net als bij opgroeiende kinderen. Bij ouderen helpt Vitamine D bij het beperken van botontkalking. Dat scheelt een hoop ellende zoals botbreuken bij een valpartij. Behalve gezonde botten zorgt Vitamine D voor een goede spierfunctie en ons immuunsysteem.
 

Vitamine D uit voeding?

Vitamine D zit van nature in melkproducten, roomboter, vette vis, lever en eieren.

Het is een vitamine die oplosbaar is in vet, een extra reden om bij jonge kinderen voorzichtig te zijn met magere melkproducten. De natuurvoeding gaat dan ook uit van volle zuivelproducten, deze zijn onbewerkt en helpen bij de opname van vitamines.

Vette vis zoals haring, zalm en makreel leveren de meeste vitamine D. Een goede reden om twee keer in de week vette vis te eten.

 

Hoeveel Vitamine D?

De Gezondheidsraad geeft een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (hoeveel moet je gemiddeld dagelijks binnen krijgen) van 10 microgram Vitamine D. De meeste mensen halen dit uit zon en voeding. Niet iedereen lukt dat en dus beveelt de Gezondheidsraad voor sommige groepen een extra Vitamine D-supplement van 10 microgram per dag aan. (Voor ouderen boven 70 jaar geldt: 20 microgram).

 

Voor wie een supplement?

Zwangere vrouwen: voor de zekerheid om tekorten bij moeder en groeiende baby te voorkomen en het vermindert het risico op een te laag geboortegewicht.

Opgroeiende kinderen: om rachitis (afwijkingen aan het skelet) te voorkomen en een gezond skelet en gebit te vormen.

Ouderen: om botbreuken door botontkalking te voorkomen.

Iedereen: voor iedereen die overdag niet veel in de zon komt of de huid bedekt/ beschermt.

 

Mijn advies voor hartje winter luidt dan ook: een Vitamine D-supplement voor iedereen. Maar bovenal: maak een winterse wandeling ook al schijnt de zon niet en loop op de terugweg langs de visboer voor die haring!

 

Wil je meer weten?

Tijdens de consulten bij Natuurlijk aan Tafel komen alle vitamines aan bod.

 

Deel: