Pastinaak, goed voor je hoofd…

Pastinaak, goed voor je hoofd…

9 januari 2018 Ilse Siewers
Pastinaak is een echte wintergroente van Nederlandse bodem. Het seizoen loopt van oktober tot en met maart.Kiezen voor seizoensgroente is wel zo gezond: de natuur geeft ons immers per seizoen waar ons lichaam behoefte aan heeft. En het is duurzaam want het hoeft niet per vliegtuig naar ons land te komen.

De pastinaak is familie van de wortel. De natuurvoeding kijkt naar onderdelen van de plant en op welk deel van je lichaam die een goede werking hebben. Wortelgewassen zoals pastinaak werken op onze bovenpool. Ons hoofd dus, met alle zintuigen en ons denken. Handig als je die deadline op je werk nog moet halen….

 

Pastinaak heeft een zoete anijsachtige smaak en doet denken aan een kruising tussen wortel en knolselderij. Je kan de groente in lange repen snijden en grillen in de oven of roerbakken. Maar vooral met koud winters weer is soep mijn favoriet.

 

Pastinaak is een vergeten groente maar lijkt een come-back te maken en is echt supergezond. Deze groente bevat veel vezels wat helpt tegen bloedsuikerschommelingen.

 

Ook zit er veel vitamine C in. Een bekende vitamine en antioxidant die helpt bij de opname van ijzer en een goede weerstand. Wel zo fijn in de winter. Ook bevat pastinaak foliumzuur, voor de aanmaak van de rode en witte bloedcellen. Voor iedereen belangrijk maar vooral als je zwanger bent.

 

De vele mineralen die in pastinaak zitten helpen bij een goede gezondheid, zoals bijvoorbeeld kalium met een positieve werking op de bloeddruk. 

 

Het fijne van zelfgemaakte groentensoep zoals pastinaak, is dat je automatisch meer groente eet.  En mocht je zoete trek hebben in de namiddag of tijdens het koken: een kopje pastinaaksoep reguleert direct je bloedsuikerspiegel. Een beter alternatief dan de koektrommel of een graai in die zak met chips, toch?!

 


 

Pastinaak soep

Recept voor 4 personen:

  • 800 gram pastinaak
  • +/- 1 liter groentebouillon (of 1 liter water en 1 blokje biologische groentebouillon)
  • Scheut olijfolie
  • 2 grote uien
  • 2 tenen knoflook
  • Eetlepel geraspte verse gember
  • Zout
  • Komijn
  • Peterselie

 

Schil de pastinaak met een dunschiller. Afspoelen met koud water en in middelgrote plakjes en blokken snijden.

Neem een grote soeppan doe er flink wat olijfolie in en fruit de gesnipperde ui en de knoflook.

Doe de geraspte gember erbij.

Voeg de pastinaak toe en direct de groentebouillon (zodat de pastinaak net onder water staat).

Op een middelhoog vuur laten koken totdat de pastinaak zacht is geworden. Met de staafmixer de soep tot een romige massa mixen en op smaak brengen met zout en komijn.

Is de soep te dik geworden? Verdunnen met water of groentebouillon.

Serveren met peterselie en een scheutje olijfolie.

 

Eet smakelijk…..natuurlijk aan tafel

 

Deel: